Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję naszego szkolenia.
Oferta skierowana jest do osób z wyższym wykształceniem: medycznym lub humanistycznym - psychologicznym, pedagogicznym, socjologicznym.
Wymogi:
- kreatywność, gotowość do pracy nad sobą i współpracy w zespole,
- wypełnienie ankiety.
Absolwent kursu zdobędzie:
Wiedzę:
- wiedzę o FASD i innych zaburzeniach rozwojowych, skutkach odrzucenia i zaburzeń przywiązania
- wiedzę na temat rozwoju wg koncepcji Erika H. Ericksona
- podstawy neurofizjologii,
- podstawy wiedzy o integracji sensorycznej w oparciu o teorię A. Jean Ayers
- podstawy wiedzy o odruchach w oparciu o koncepcję Sally Goddard-Blythe
- podstawy rozwoju emocjonalnego w ujęciu psychodynamicznym
- podstawy wiedzy na temat mechanizmów i typów (zachowań sprawców) przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej w rodzinie
- podstawy wiedzy na temat diagnozy przemocy seksualnej w rodzinie za pomocą obserwacji i rozmowy z dzieckiem i opiekunami
- podstawy wiedzy o sposobie wspierania dziecka wykorzystanego, zapobiegania przemocy seksualnej i budowania bezpiecznych zasad rodzinnych
- podstawy grupowej pomocy psychologicznej,
Umiejętności:
- umiejętność przeprowadzenia wstępnej diagnozy zaburzeń rozwojowych wywołanych alkoholem (Fetal Alcohol Spectrum Disorder – FASD) oraz różnicowania w kontekście specyfiki rodzin zastępczych, adopcyjnych, rodzinnych domów dziecka
- ocena rozwoju zaburzeń rozwojowych o mieszanej etiologii wg profilu neurorozwojowego,
- umiejętność rozpoznawania potrzeb terapeutycznych rodziny i dziecka,
- samodzielność w prowadzeniu warsztatów,
- wskazanie skutecznej metody i kierunku pracy/pomocy,
- rozpoznawanie etapów procesów grupowych,
- rozpoznawanie własnych zasobów, umiejętności pracy z drugim człowiekiem,
- możliwość rozwoju osobistego w czasie trwania kursu
- umiejętność przeprowadzenia wstępnej diagnozy zachowań rodziców wskazujących na występowanie określonego typu przemocy w rodzinie
- umiejętność rozpoznawania czynników ryzyka przemocy seksualnej w rodzinie oraz objawów typowych dla dzieci wykorzystywanych seksualnie, z uwzględnieniem specyfiki zachowań dzieci z FAS
- umiejętność planowania wraz z rodzicem bezpiecznego domu, z uwzględnieniem specyfiki rodzin adopcyjnych i zastępczych
Informacje ogólne:
KOSZTY: całkowity koszt: 4700 zł
1 zjazd 16 godz. - 350 zł (płatne na bieżąco lub według indywidualnych ustaleń kierownikiem kursu)
10 zjazdów — 3500 zł
PRAKTYKI LETNIE - 1200zł (praktyki są obowiązkowe, wyjazd 6 dniowy).
ZJAZDY: - dwudniowe,
- możliwa 1 nieobecność,
- nieobecność jest w pełni płatna,
- kurs rozpoczyna się treningiem interpersonalnym.
Po ukończeniu 1 roku istnieje możliwość kontynuowania kursu w grupie superwizyjnej.
Do ukończenia kursu konieczne jest zaliczenie w formie pisemnej: projektu warsztatu edukacyjnego oraz opisu przypadku i zaliczenie w formie ustnej.
Absolwenci, w zależności od poziomu ukończenia kursu (edukator, instruktor, terapeuta programu) otrzymują stosowne zaświadczenia.
Szczegółowy program:
Lp. |
Przedmiot |
Liczba godzin |
1 |
Diagnostyka, postępowanie, terapia, wychowanie dziecka z prenatalnym wywiadem alkoholowym. |
15 |
2 |
Rozwój ośrodkowego układu nerwowego a teratogenne działanie środków toksycznych. |
5 |
3 |
Jak rozumieć funkcjonowanie uszkodzonego mózgu. |
5 |
4 |
Przegląd stosowanych w Polsce metod terapeutycznych |
5 |
5 |
Wzrok a widzenie, słuch a słyszenie.Uczymy dziecko rozumieć i czuć własne ciało: dotyk i propriocepcja. |
10 |
6 |
Rozwój psychoseksualny człowieka – norma i patologia. |
10 |
7 |
Odruchowość: rozpoznawanie i zasady pracy |
20 |
8 |
Plastyczność mózgu: uczymy mózg rozumieć bodźce płynące ze zmysłów. |
10 |
9 |
Terapeutyczna pomoc rodzicom dziecka |
10 |
10 |
FASD i zaburzenia przywiązania. Techniki terapeutyczne budowania więzi. Refleksyjność u dziecka z FASD. Działania edukacyjne. |
14 |
11 |
Rozumienie sytuacji rodzinnej i mechanizmów w rodzinie alkoholowej. Role w rodzinie. |
16 |
12 |
Rozpoznawanie własnych obciążeń w pracy terapeutycznej. |
10 |
13 |
Neurorozwojowy profil diagnostyczny. |
10 |
14 |
Zajęcia praktyczne (studium przypadku, analiza filmów wideo, superwizja) |
40 |
15 |
Mechanizmy przemocy emocjonalnej, fizycznej, seksualnej (literatura obowiązkowa) |
6 |
16 |
Czynniki ryzyka przemocy seksualnej rodzinie |
6 |
17 |
Objawy przemocy seksualnej u dziecka (literatura obowiązkowa) rozmowa diagnostyczna |
6 lub 2x6 |
18 |
Planowanie bezpiecznego domu i interwencja |
6 |
Razem: 204 godz.
Organizator:
Pracownia Psychoedukacji i Terapii M. Klecka, Lędziny
Współpraca:
Fundacja FASTRYGA
Stowarzyszenie Zastępczego Rodzicielstwa O/Śląski, Lędziny
Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka, Poznań
Instytut Psychoterapii we Wrocławiu, dr Agnieszka Widera-Wysoczańska
Rozpoczęcie kursu w 2011 r. odbędzie się w dwóch grupach: w Lędzinach i Wrocławiu we wrześniu (szczegółowy plan wkrótce).
Kierownik szkolenia:
Małgorzata Klecka