fastryganowy

Terapia Integracji Sensorycznej w Ośrodku Fastryga

 

18010904 435040863504398 5186677281409645903 n

 

 

Już od 28 lutego 2018 r. nasz ośrodek zaprasza na terapię Integracji Sensorycznej (SI)

 

Jeśli zachowanie Twojego dziecka charakteryzuje się:
- wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce (np. dotykowe, słuchowe, smakowe)
- niewłaściwym poziomem uwagi (dziecko nie potrafi skoncentrować się lub wydaje się nieobecne),
obniżonym poziomem koordynacji ruchowej (jest niezgrabne ruchowo),
- opóźnionym rozwojem mowy,
- nieprawidłowym poziomem aktywności ruchowej (dziecko jest nadruchliwe, pobudzone lub ospałe, wyciszone),
- trudnościami w zachowaniu,
to warto rozważyć konsultację z terapeutą integracji sensorycznej. 
Zadaniem terapeuty integracji sensorycznej jest sprawdzenie w jaki sposób dziecko radzi sobie z odbieraniem, przetwarzaniem i udzielaniem odpowiedzi na określone bodźce pochodzące ze świata zewnętrznego oraz z ciała (integracją sensoryczną). Jeśli na którymś z etapów praca układu nerwowego lub któregoś ze zmysłów nie jest w pełni prawidłowa to terapeuta integracji sensorycznej udzieli pomocnych wskazówek, jakie warto zastosować w prostych czynnościach dnia codziennego. Czasem drobne zmiany, niewielkie działania wspomagające mogą znacznie ułatwić codzienność Twojemu dziecku i Tobie. Może się zdarzyć, że zalecona zostanie terapia integracji sensorycznej, czyli praca dziecka z terapeutą w formie ukierunkowanych, indywidualnie dobranych ćwiczeń. Wdrożona terapia jest zawsze dobrana do potrzeb i preferencji Twojego dziecka. Terapia powinna być przyjemnością i zabawą, której nadrzędnym celem jest pomoc dziecku.
W terapii integracji sensorycznej wykorzystuje się różne bodźce (między innymi dotykowe, słuchowe, smakowe), które dzięki właściwemu zastosowaniu zmieniają i doprowadzają do lepszej adaptacji układu nerwowego Twojego dziecka do sytuacji życia codziennego, które są dla niego niekomfortowe czy wręcz niemożliwe do zniesienia.

W naszym ośrodku, w przystosowanej do tego celu sali, Państwa dzieckiem zajmie się doświadczona terapeutka - Małgorzata Stęchły.

Dalsze informacje i zapisy pod numerem: 508 552 211

Zapraszamy.

Diagnozowanie FASD za pomocą "Kwestionariusza Waszyngtońskiego"

Diagnozowanie chorób i zaburzeń jest szalenie złożonym zagadnieniem. Ten sam objaw może być symptomem wielu różnych chorób; ta sama choroba potrafi dawać różne objawy, lub przebiegać zupełnie bezobjawowo. Czasami zdarza się, że dwóch różnych specjalistów z porównywalną wiedzą i doświadczeniem nie zgadza się co do diagnozy u danego pacjenta – każdy z nich, działając w swojej najlepszej wierze, uważa, że pacjentowi dolega co innego. W przypadku zaburzeń rozwojowych sytuacja potrafi się skomplikować jeszcze bardziej. Objawy te nie zawsze są obserwowalne gołym okiem, często też nie można ich poddać testowi laboratoryjnemu który da jednoznaczne wyniki. Czy pacjent ma wysypkę, obrzęk, czy wyniki badań krwi są w normie? Kompetentny lekarz jest w stanie jednoznacznie określić odpowiedzi na te pytania. Jednak kiedy pytamy o to, czy dziecko ma cechy dysmorfii FAS albo zaburzenia sensomotoryczne, pojawiają się kontrowersje. A może dziecko ma po prostu taką urodę? Może jest po prostu niezgrabne?

Niewłaściwie postawiona diagnoza może mieć wieloletnie konsekwencje dla pacjenta. Z jednej strony pacjent, u którego niepoprawnie zostanie stwierdzone zaburzenie, którego on wcale nie ma (tzw. „błąd pierwszego rodzaju”) może być niepotrzebnie stygmatyzowany oraz poddawany nieskutecznym i nieużytecznym interwencjom. Z drugiej strony, pacjent u którego zaburzenie na które cierpi nie zostanie poprawnie rozpoznane (tzw. „błąd drugiego rodzaju”), nie otrzyma pomocy której potrzebuje, zaś jego stan nie ulegnie poprawie.

Aby uniknąć błędów związanych z subiektywnie postawioną diagnozą, specjaliści tworzą testy diagnostyczne. Konstruując taki test należy oprzeć się na sprawdzonej teorii naukowej, wybrać elementy kluczowe dla postawienia diagnozy danego zaburzenia, a następnie opracować skalę za pomocą której testujący będzie dokonywał oceny. Zaprojektowanie testu to jednak dopiero połowa sukcesu. Następnie test musi być wystandaryzowany, znormalizowany dla populacji (nie powinno się używać norm opracowanych dla dzieci amerykańskich czy chińskich w odniesieniu do dzieci polskich – w różnych populacjach „normalne” wartości wzrostu, wagi, czy szerokości szpar powiekowych mogą być zupełnie inne) oraz zwalidowany pod kątem trafności (każdy test coś mierzy, pytanie jednak, czy rzeczywiście mierzy to, co powinien mierzyć). Walidacja polega najczęściej na przebadaniu testem dużej grupy osób zarówno chorych, jak i zdrowych (grupa kontrolna) i sprawdzeniu, czy wniosku wysuwane na podstawie testu są prawidłowe. Dopiero takie narzędzie możemy nazwać rzetelnym i zastosować je w diagnostyce.

Użycie sprawdzonego testu diagnostycznego minimalizuje subiektywizm i rozbieżności w diagnozie w przypadku użycia go przez różnych specjalistów. Dwóch diagnostów przeszkolonych z użycia tego samego testu powinno być w stanie postawić niezależnie od siebie taką samą diagnozę. Zwiększa to pewność postawienia trafnej diagnozy i podjęcia skutecznych działań, poprawia też wzajemne zrozumienie pomiędzy różnymi specjalistami.
W przypadku FASD, obecnie jedynym zwalidowanym na polskim gruncie testem jest czterocyfrowy kwestionariusz diagnostyczny (tzw. „Kwestionariusz Waszyngtoński” opracowany przez prof. Susan Astley z Uniwersytetu Waszyngtońskiego). Przy pomocy tego kwestionariusza diagnosta ocenia rozwój dziecka na czterech wymiarach:
• Opóźnienie wzrostu
• Charakterystyczne dla FAS cechy dysmorfii twarzy – wąskie szpary powiekowe, spłaszczona rynienka podnosowa.
• Uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego,
• Prenatalna ekspozycja na alkohol.

Każdy z tych wymiarów jest oceniany na skali od 1 (całkowity brak) do 4 (pełne natężenie). W efekcie daje to 4-cyfrowy kod diagnostyczny, np. 1111 (brak jakichkolwiek objawów FAS), 4444 (pełnoobjawowy FAS), ale też wiele kodów pośrednich pomiędzy 1111 a 4444 – łącznie aż 256 możliwych kombinacji. Te wszystkie kombinacje są pogrupowane w 22 możliwe kategorie należące do spektrum poalkoholowych zaburzeń płodu (FASD), co pozwala na precyzyjne i obiektywne określenie problemu z jakim zmaga się pacjent. Uzyskana w ten sposób diagnoza pozwala na skuteczną pomoc i terapię, dostosowaną do rzeczywistego problemu.

Podsumowania diagnostycznego dokonano zgodnie z wytycznymi prof. S. Astley (zawarte są one w podręczniku wydanym przez Uniwersytet Waszyngtoński w Seattle - FAS Diagnostic and Prevention Network – link do oryginału: https://depts.washington.edu/fasdpn/pdfs/guide2004.pdf). Polska wersja podręcznika zatytułowana "Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych" wydana została w r. 2010 pod red. prof. Małgorzaty Janas-Kozik i dr Małgorzaty Kleckiej jest dostępna w Ośrodku Fastryga.
 

Jesteś zainteresowany/zainteresowana diagnozą FASD? Ośrodek Fastryga oferuje kompleksową diagnostykę poalkoholowych zaburzeń płodu.
http://www.osrodekfastryga.pl/oferta/diagnostyka

Chcesz nauczyć się jak korzystać z kwestionariusza waszyngtońskiego w swojej praktyce diagnostycznej? Zapraszamy na szkolenie!
http://fas.org.pl/co-robimy/szkolenia-konferencje/4ckd

Zainteresowanych naukowymi podstawami Kwestionariusza Waszyngtońskiego zachęcamy do lektury artykułu w Psychiatrii Polskiej:
„Walidacja polskiej wersji Kwestionariusza Waszyngtońskiego do Oceny Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych.” Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik, Ireneusz Jelonek, Andrzej Siwiec, Janusz K. Rybakowski, Psychiatria Polska 2017; 51(2): 335–347.
http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/onlinefirst/Klecka_PsychiatrPolOnlineFirstNr46.pdf
 
 
 

Zakończenie kursu Fastryga 2017

 
W sobotę zakończyliśmy kolejną edycję naszego flagowego programu „Fastryga”. I chociaż kurs ten organizowany jest już od dobrych kilkunastu lat, to jednak za sprawą naszych uczestników każda jego edycja jest wyjątkowa. Nawet jeśli program jest ten sam – choć stale go ulepszamy i aktualizujemy – to jednak niepowtarzalna mieszanka osobowości uczestników i dynamika ich relacji z prowadzącymi i samymi samą sprawia, że każda „Fastryga” jest inna.

Kurs „Fastryga” to 9 dwudniowych zjazdów oraz praktyki na letnich warsztatach terapeutycznych organizowanych pod tą samą nazwą, na których uczestnicy mają szansę przetestować zdobyte umiejętności oraz wiedzę w pracy z dziećmi dotkniętymi różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi, oraz ich rodzicami lub opiekunami. Absolwenci kursu zdobywają aktualną wiedzę o FASD oraz jego diagnostyce, a także innych zaburzeniach rozwojowych oraz zaburzeniach więzi. Uczą się podstaw neurofizjologii, integracji sensorycznej, prowadzenia warsztatów edukacyjnych, a także pracy z grupą. Uczymy całościowego spojrzenia na problem, wychodząc od spojrzenia neurofizjologicznego, przez psychologię dziecka, aż po szeroki kontekst obejmujący środowisko dziecka oraz pełną historię jego życia.

Choć w trakcie zaledwie kilku zjazdów nie sposób omówić szczegółowo wszystkich poruszanych tematów, z których każdy zasługuje na odrębny przedmiot na studiach (jedna z uczestniczek kursu przyznała, że Fastryga to „zaledwie wierzchołek góry lodowej, uchyla nam się różnych drzwi i pokazuje co za nimi jest, co sprawia, że interesujemy się tematem i kontynuujemy studiowanie go samodzielnie”), to jednak według naszych Fastrygantów efektem jest nadanie konkretnej struktury pracy z dzieckiem. „Otrzymujemy konkretne narzędzia które pomagają nam zarówno zdiagnozować problem, jak i pomóc. Już sama diagnoza ma wielką wartość, sprawia bowiem, że problem jest realny, obiektywny, a nie tylko teoretyczny, zaś w przypadku realnego problemu można podjąć realne działania.”, powiedziała po zakończeniu kursu inna uczestniczka.

Uczestnicy ubiegłorocznej edycji wywodzą się z różnych środowisk mających styczność z dziećmi dotkniętymi FASD lub innymi zaburzeniami rozwojowymi. Byli wśród nich pracownicy ośrodków pomocy społecznej, także na kierowniczych stanowiskach, pracownicy ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, nauczyciele, ale także rodzice wychowujący dzieci z FAS w rodzinach zastępczych lub adopcyjnych i pragnący pogłębić swoją wiedzę na temat tych zaburzeń. Ta zróżnicowana grupa już teraz zapowiedziała, że zamierza kontynuować wzajemną współpracę i już 19 maja planują wspólnymi siłami zorganizować konferencję w Czechowicach-Dziedzicac.

„To nie jest kurs który się kończy i odkłada na półkę”. Niektórzy z kursantów już teraz zapowiedzieli obecność na letnich warsztatach „Fastryga 2018” w charakterze wolontariuszy. „Czuję niedosyt. Mam głęboką potrzebę kontynuacji.” – usłyszeliśmy. A jeśli tak jest, to jesteśmy szalenie usatysfakcjonowani efektami naszego szkolenia. Cieszymy się z rozbudzonej ciekawości, jesteśmy dumni z ciężkiej pracy jaką wykonali nasi Fastryganci w ciągu ostatnich 9 miesięcy i życzymy im wszelkiego powodzenia w ich dalszych działaniach. Na pewno się jeszcze nie rozstajemy.
 

 
 
Czy chcesz dołączyć do grona Fastrygantów - wykwalifikowanych specjalistow dysponujących szeroką wiedzą z zakresu FASD? Trwa obecnie rekrutacja na tegoroczną edycję naszego flagowego kursu. Kliknij w poniższy link, żeby dowiedzieć się więcej:
 
 
 

Certyfikowany Kurs Empathy Dolls lalki terapeutyczne

 
16143075_1411762322170381_365553343364411458_n.jpg
Zapraszamy na szkolenie:
Certyfikowany Kurs Empathy Dolls lalki terapeutyczne
 
Monika Habik Neurogen wprowadza w przestrzeń terapeutyczną w Polsce i min na Litwie, terapeutyczne lalki dla wsparcia w diagnozie i terapii dziecka z autyzmem, dziecka z niepełnosprawnością, dziecka w grupie rówieśniczej, dziecka z zaburzeniami rozwojowymi, dziecka z wyzwaniami wsparcia dla komunikacji oraz rozwoju kompetencji terapeuty. 
 
NEUROGEN Monika Habik - ma wyłączność prowadzenia Certyfikowanego Kursu Empathy Dolls w Polsce za zgodą właściciela patentu (all rights reserved) oraz jest autorem koncepcji rozwinięcia koncepcji.
 
 
Odbiorcy: terapeuci - logopedzi, neurologopedzi, terapeuci SI, pedagagodzy, psycholodzy , fizjoterapeuci, nauczyciele i rodzice 
Prowadząca: mgr Monika Habik Neurogen, neurologopeda kliniczny, kliniczny terapeuta karmienia i interwencji żywieniowej
Termin: 24 marca 2018r., godz. 10.00 do 17.00
Miejsce: Ośrodek Fastryga, ul. Hołdunowska 70, 43-143 Lędziny
Koszt: 350 zł/ osoba
Formularz zgłoszeniowyhttps://goo.gl/forms/Pg6k0t6nMz3sYvgk2

Karmienie Terapeutyczne HUMAN TOUCH

16195004_1411769202169693_4733015766799920990_n.jpg
 
 
Zapraszamy na szkolenie:
 
Karmienie Terapeutyczne HUMAN TOUCH
 
KURS PODSTAWOWY 
Karmienie terapeutyczne i możliwości interwencji żywieniowej, regulacja i samoregulacja wsparcie karmienia noworodków , wprowadzanie pokarmów stałych – wyzwania i możliwości interwencji terapeutycznej i żywieniowej . Program SMAKOLAKI .

Koncepcja KARMIENIA TERAPEUTYCZNEGO HUMAN TOUCH , skupia się przede wszystkim na spersonalizowanym wspomaganiu rozwoju Dziecka, ale zwraca też uwagę na potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji rodziców i terapeuty przez budowanie pozytywnych relacji . Zobacz dziecko – wspieranie fundamentalnej potrzeby i umiejętności patrzenia, obserwacji, empatii i współodczuwania. Mirroring, wielozmysłowe możliwości komunikacji i aktywności własnej Dziecka . Nie tylko karmimy, ale przede wszystkim odżywiamy. 
Wczesna interwencja, karmienie terapeutyczne dzieci z grupy ryzyka , profilaktyka zaburzeń jedzenia i picia , wsparcie dla rozwoju komunikacji, funkcji poznawczych, dojrzałości OUN.
 
Strategie karmienia , przeciwdziałanie kompensacjom , patologicznym wzorcom przyjmowania pokarmów, konsystencja, temperatura i smak potraw dobrany indywidualnie dla dziecka, jego możliwości na danym etapie rozwoju , sposób karmienia , bezpieczne karmienie, przede wszystkim profilaktyka awersji pokarmowych. Wszystko jest ważne, ale przede wszystkim obiektywna diagnoza dystrakcji w procesie jedzenia i picia, zarówno sensorycznym, motorycznym, emocjonalnym jak żywieniowym. ZOBACZ DZIECKO .
Prowadząca: mgr Monika Habik Neurogen, neurologopeda kliniczny, kliniczny terapeuta karmienia i interwencji żywieniowej
Termin: 25 marca 2018r., godz. 10.00 do 18.00
Miejsce: Ośrodek Fastryga, ul. Hołdunowska 70, 43-143 Lędziny
Koszt: 270 zł/ osoba
Formularz zgłoszeniowy: https://goo.gl/forms/1rVLtyb8wILZmcw82

Szkolenie: 4-cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny FASD

Najbliższe szkolenie:

7-8 kwietnia 2018 r. Szczecin, Zachodniopomorska Fundacja Pomocy Rodzinie Tęcza Serc (szczegóły na stronie)
28-29 kwietnia 2018 r.-
Lędziny, Ośrodek Fastryga-  Lędziny- formularz zgłoszeniowy
2-3 czerwca 2018 r.- Gdańsk, Ośrodek Diagnozy Terapii i Szkoleń Oditis (szczegóły na stronie)

Czym jest 4-Cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny?

W Polsce od niedawna istnieje możliwość profesjonalnego diagnozowania u dzieci i młodzieży z zaburzeniami z grupy FASD przy pomocy 4-cyfrowego kwestionariusza diagnostycznego.

Narzędzie to zaprezentowane zostało w 1997 r. przez grupę badaczy z Sieci Diagnostyki i Prewencji FAS Stanu Washington (Washington State FAS Diagnostic and Prevention Network) i jest metodą diagnostyczną do wszechstronnego diagnozowania poalkoholowego spektrum wrodzonych zaburzeń rozwojowych (FASD). Kwestionariusz (ang. nazwa: 4-Digit Diagnostic Code) i jest uważany za najbardziej dokładne i powtarzalne narzędzie w diagnostyce FASD.
Diagnosta ocenia 4 kluczowe cechy charakterystyczne dla FAS w następującym porządku:
1. opóźnienie wzrostu;
2. charakterystyczne dla FAS cechy dymorficzne
3. uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego (oun)
4. prenatalna ekspozycja na alkohol
Natężenie ekspresji każdej cechy oceniane jest w 4 stopniowej skali Likerta, gdzie 1 oznacza całkowity brak cech FAS, a 4 "klasyczną" obecność cech FAS.
Kwestionariusz został uaktualniony w roku 2004 i ta wersja jest aktualna do tej dziś. Najnowsza wersja 4 cyfrowego kwestionariusza FASD została opisana w poradniku diagnostycznym „Diagnostic Guide for Fetal Alcohol Spectrum Disorders: the 4-Digit Diagnostic Code (2004)." Przewodnik prezentuje obiektywną metodę diagnozowania całego spektrum zaburzeń występujących u osób po prenatalnej ekspozycji na alkohol. Wykorzystywany jest w klinikach Washington State FAS Diagnostic & Prevention Network.
Walidacją polskiej wersji kwestionariusza zajmuje się grupa badaczy z Fundacji FAStryga w Lędzinach i Poznaniu oraz Oddziału Klinicznego Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Katedry Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Centrum Pediatrii w Sosnowcu.

Szkolenia z zakresu 4-Cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego:

Temat szkolenia: "Stosowanie 4-cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego FASD w praktycznej, ilościowej diagnostyce zaburzeń ze Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych w zespołach interdyscyplinarnych”.


Odbiorcy: lekarze (pediatrzy, genetycy, neurolodzy, psychiatrzy, psychiatrzy dzieci i młodzieży, neonatolodzy, osoby szkolące się w tych specjalizacjach), psycholodzy, neuropsycholodzy, pedagodzy, mgr pielęgniarstwa, terapeuci neurorozwojowi, logopedzi, neurologopedzi.

Zagadnienia:

1. Czym jest Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) i Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych
2. Wyzwania diagnostyczne, stosowane na świecie podejścia diagnostyczne
3. Korzyści ze stosowania 4-cyfrowego Kodu Diagnostycznego.
4. Diagnostyka różnicowa, inne zespoły wad wrodzonych i zaburzenia psychiczne współistniejące z FASD.
5. Formularz diagnostyczny FASD.
6. Instrukcje określania 4-cyfrowego kodu diagnostycznego.
    4-cyfrowa skala diagnostyczna:

• Ocena wzrostu.
• Ocena fenotypu twarzy.
• Ocena dysfunkcji OUN: podstawy diagnozy neuropsychologicznej, podstawy wiedzy o neurorozwoju, różnicowanie uszkodzeń pre- i postnatalnych.
• Ocena ekspozycji na alkohol.
• Ocena innych rodzajów ekspozycji oraz zdarzeń w okresie pre- i postnatalnym

7. Kategorie diagnostyczne (n = 22)
8. 4-cyfrowe kody diagnostyczne w ramach każdej kategorii diagnostycznej.
9. Podsumowania kliniczne dla każdej z 22 kategorii diagnostycznych
10. Ćwiczenia praktyczne.

Czas trwania: 18 godz. dydaktycznych
Metody: wykład, prezentacja multimedialna, warsztat, opis przypadku, elementy superwizji, ćwiczenia praktyczne
Koszt: 

Lędziny 550 zł
Gdańsk 650 zł
Szczecin 650 zł

Warunki przyjęcia na szkolenie:

  • Deklaracja gotowości do podjęcia pracy diagnostycznej w zespole interdyscyplinarnym i tworzenia sieci diagnostycznej FASD
  • Gotowość do pracy o charakterze superwizyjnym po zakończeniu szkolenia

Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenia o uczestnictwie, komplet materiałów szkoleniowych – w tym podręcznik diagnostyczny
w wersji polskiej autorstwa prof.
 Susan Astley (University of Washington) i dostęp do potrzebnych narzędzi diagnostycznych. 

4-cyfrowy Kwestionariusz Diagnostyczny FASD (The 4-Digit Diagnostic Code for FASD, Third Edition 2004, Susan J. Astley, University of Washington) jest pierwszym zwalidowanym w Polsce narzędziem stosowanym w diagnostyce zaburzeń ze spektrum FASD (polska walidacja zakończona w roku 2012 – pozytywna opinia Komisji Bioetycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego Nr KNW/0022/KB1/51/1/10).

Prowadzące:

dr n. med. Małgorzata Klecka - doktor nauk medycznych, absolwentka studiów doktoranckich (Wydział Lekarski Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, specjalność psychiatria dziecięca, wcześniej Akademii Medycznej w Katowicach Wydz. Pielęgniarstwa). Jest trenerem, terapeutą (podejście zintegrowane: psychodynamiczne, neurorozwoju i terapii traumy metodą Somatic Experiencing). Kieruje Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych oraz Ośrodkiem Fastryga w Lędzinach, który specjalizuje się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci i młodzieży po doświadczeniu odrzucenia i traumy. Pracuje z rodzinami zastępczymi
i adopcyjnymi przeżywającymi trudności w opiece nad problemowymi dziećmi. Autorka programów edukacyjno-terapeutycznych
 dla rodziców i dzieci (w tym programu „Fastryga" - specyficznego systemu pomocy dla osób z FAS (zespół zaburzeń występujących
u dzieci, które zetknęły się z alkoholem w życiu płodowym). Wraz z mężem powołała do życia współkieruje dwiema organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Śląski oraz Fundacją Fastryga, której celem jest pomoc osobom cierpiącym na FAS, a także działalność naukowa, profilaktyczna i edukacyjna. Prowadzi działalność naukowo-badawczą, jest autorką licznych publikacji, z których ważniejsze to książki "Fascynujące dzieci" oraz "Dziecko z FASD. Różnicowania i podstawy terapii". Obie pozycje zostały przetłumaczone na język słowacki.


Iwona Palicka – magister psychologii, Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie Neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych, specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, FAS DPN University of Washington), Somatic Experiencing Practitioner, członek Rady Fundacji Fastryga.
Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka; kieruje interdyscyplinarnym zespołem diagnostyczno-terapeutycznym.
Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, Praktyk Somatic Experiencing SE® Terapia Traumy, w trakcie 2-letniego szkolenia dla terapeutów traumy rozwojowej w modelu NARM™ NeuroAffective Relational Model; ukończyła liczne szkolenia dotyczące diagnozy 
i terapii dzieci.
Od 2006r. współpracuje z Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych dr n. med. M. Kleckiej, w ramach której wspólnie propagują wiedzę na temat FASD oraz możliwości diagnostycznych i terapeutycznych osób z FASD.
Trener INPP w zakresie szkoleń podstawowych i asystent w zakresie szkoleń rocznych dla terapeutów INPP; wykładowca na studiach podyplomowych z integracji sensorycznej, wspomagania rozwoju dzieci, psychologii klinicznej.
Zainteresowania zawodowe skupiają się wokół szeroko rozumianej neuropsychologii rozwojowej, neurobiologii przywiązania i leczenia traumy rozwojowej.
Prowadzi badania naukowe nad metodami diagnozy rozwoju psychoruchowego dzieci z FASD.

Opieka merytoryczna: prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, specjalista psychiatrii dziecięcej, Kierownik Katedry
i Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

Fastryga 2018

Banner kursu Fastryga

Oferta skierowana jest do osób z wyższym wykształceniem: medycznym lub humanistycznym (psychologicznym, 
pedagogicznym, socjologicznym). Istnieje możliwość uczestniczenia w kursie osób z innym wykształceniem oraz 
doświadczeniem w pracy z dziećmi- mogą one otrzymać rekomendację do pracy edukatora.

Wymogi:

  • kreatywność
  • gotowość do pracy nad sobą i współpracy w zespole
  • wypełnienie ankiety zgłoszeniowej(dostępna pod adresem:formularz)

Absolwent kursu zdobędzie:

  • aktualną wiedzę o FASD (Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych), diagnostyki 
    Kwestionariuszem Waszyngtońskim i innych zaburzeniach rozwojowych, skutkach odrzucenia i zaburzeniach przywiązania;
  • wiedzę na temat rozwoju wg koncepcji Erika H. Ericksona; podstawy wiedzy o zaburzeniach psychicznych dzieci i młodzieży;
  • podstawy neurofizjologii;
  • podstawy wiedzy o integracji sensorycznej w oparciu o teorię A. Jean Ayers;
  • podstawy wiedzy o odruchach w oparciu o koncepcję Sally Goddard-Blythe
  • podstawy rozwoju emocjonalnego w ujęciu psychoneurobiologicznym i oraz psychodynamicznym;
  • wiedzę na temat skutków traumy i metod terapii traumy w oparciu o pracę z ciałem 
    (metoda Somatic Experiencing – Doświadczenie Somatyczne);
  • podstawy wiedzy na temat mechanizmów i typów (zachowań sprawców) przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej 
    w rodzinie;
  • podstawy grupowej pomocy psychologicznej;
  • umiejętność przeprowadzenia wstępnej diagnozy zaburzeń rozwojowych wywołanych alkoholem 
    (Fetal Alcohol Spectrum Disorder – FASD) oraz różnicowania w kontekście specyfiki rodzin zastępczych, adopcyjnych,
    rodzinnych domów dziecka;
  • ocena rozwoju zaburzeń rozwojowych o mieszanej etiologii wg profilu neurorozwojowego;
  • umiejętność rozpoznawania potrzeb terapeutycznych rodziny i dziecka;
  • samodzielność w prowadzeniu warsztatów;
  • wskazanie skutecznej metody i kierunku pracy/pomocy;
  • rozpoznawanie etapów procesów grupowych;
  • rozpoznawanie własnych zasobów, umiejętności pracy z drugim człowiekiem;
  • możliwość rozwoju osobistego w czasie trwania kursu;
  • rozpoznawanie symptomów odrzucenia w różnych formach odrzucenia i jego konsekwencji dla rozwoju; 
    skutkach odrzucenia i zaburzeniach przywiązania, międzypokoleniowej transmisji przywiązania
  • umiejętność planowania wraz z rodzicem bezpiecznego domu, z uwzględnieniem specyfiki rodzin adopcyjnych i zastępczych.

Informacje ogólne:

Koszty:

  • całkowity koszt: 4 320 zł 
  • 8 zjazdów ― 3120 zł
  • 1 zjazd 16 godz.dyd. - 390 zł (płatne na 7 dni przed każdym zjazdem lub według indywidualnych ustaleń z kierownikiem kursu)

Praktyki letnie:

  • Koszt 1200 zł (praktyki są obowiązkowe, wyjazd 4 dniowy w sierpniu 2018r. w ośrodku Inwest Smardzewice
  • Koszt ten nie obejmuje opłaty za pobyt w ośrodku, która wynosi ok. 400 zł).

Zjazdy

  • Dwudniowe, nie zapewniamy noclegu i wyżywienia;
  • Istnieje możliwość noclegu w Ośrodku Fastryga w Lędzinach lub siedzibie Fundacji za dodatkową opłatą (30 zł);
  • W trakcie szkolenia dostępne będą napoje i przekąski;
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe;
  • Kurs rozpoczyna się treningiem interpersonalnym;
  • Po ukończeniu 1 roku istnieje możliwość kontynuowania kursu w grupie superwizyjnej;
  • Do ukończenia kursu konieczne jest zaliczenie w formie pisemnej: projektu warsztatu edukacyjnego oraz opisu przypadku 
    i zaliczenie w formie ustnej;
  • Absolwenci, w zależności od poziomu ukończenia kursu (edukator, instruktor, terapeuta programu) otrzymują stosowne 
    zaświadczenia.

Terminy i adresy:

  • Terminy zjazdów: 

    1. 3 - 4 marca 2018 r. - Lędziny 

    2. 14 - 15 kwietnia 2018 r. -Lędziny

    3.  5 - 6 maja 2018 r. - Poznań

    4. 9 - 10 czerwca 2018 r. - Lędziny

    5. 15 - 16 września 2018 r. - Lędziny

    6. 27 - 28 października 2018 r. - Lędziny

    7.  24 - 25 listopada 2018 r. Lędziny

    8. 8 - 9 grudnia 2018 r. - Lędziny

  • terminy turnusów:

     9 - 12  sierpnia i 23 - 26 sierpnia

  • Kurs w roku 2018 r. będzie prowadzony w Lędzinach w Ośrodku FASTRYGA, ul. Hołdunowska 70 oraz w Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka w Poznaniu.

Organizatorzy i współpracownicy:

  • Pracownia Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych dr n. med. M. Klecka
  • Fundacja FASTRYGA
  • Stowarzyszenie Zastępczego Rodzicielstwa O/Śląski, Lędziny
  • Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka, Poznań

Prowadzący:

dr n. med. Małgorzata Klecka - doktor nauk medycznych, absolwentka studiów doktoranckich (Wydział Lekarski Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, specjalność psychiatria dziecięca, wcześniej Akademii Medycznej w Katowicach Wydz. Pielęgniarstwa). Jest trenerem, terapeutą (podejście zintegrowane: psychodynamiczne, neurorozwoju i terapii traumy metodą Somatic Experiencing – na II etapie szkolenia). Kieruje Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych oraz Ośrodkiem Fastryga w Lędzinach, który specjalizuje się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci i młodzieży po doświadczeniu odrzucenia i traumy. Pracuje z rodzinami zastępczymi i adopcyjnymi przeżywającymi trudności w opiece nad problemowymi dziećmi. Autorka programów edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców i dzieci (w tym programu „Fastryga" - specyficznego systemu pomocy dla osób z FAS (zespół zaburzeń występujących u dzieci, które zetknęły się z alkoholem w życiu płodowym). Wraz z mężem powołała do życia współkieruje dwiema organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Zastępczego  Rodzicielstwa Oddział Śląski oraz Fundacją Fastryga, której celem jest pomoc osobom cierpiącym na FAS, 

a także działalność naukowa, profilaktyczna i edukacyjna. Prowadzi działalność naukowo-badawczą, jest autorką licznych publikacji, z których ważniejsze to książki "Fascynujące dzieci" oraz "Dziecko z FASD. Różnicowania i podstawy terapii". Obie pozycje zostały przetłumaczone na język słowacki.

 
Prywatnie – szczęśliwa żona i mama 3 dzieci biologicznych i 3 przyjętych (już dorosłych). Wytrwale wierzy, że wszystko, co się
dzieje w życiu, ma sens. 
Za swoją działalność została uhonorowana licznymi nagrodami m in. medalem "Za zasługi w ochronie zdrowia" (Medal Ministra Zdrowia), Społecznym Noblem Fundacji ASHOKA, Medalem Polsko-Szwajcarskiego Programu "Matka i Dziecko", nagrodą Rzecznika Praw Dziecka.

mgr Iwona Palicka - Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie Neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych, 
specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley, 
FAS DPN University of Washington). Członek Rady Fundacji „Fastryga"; kieruje Filią Fundacji w Poznaniu. 
Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka;  kieruje interdyscyplinarnym zespołem diagnostyczno-terapeutycznym.

Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia 
neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, licencję terapeuty 
Bilateralnej Integracji; ukończyła liczne szkolenia dotyczące diagnozy i terapii dzieci; w trakcie 3-letniego szkolenia 
afiliowanego przy Somatic Experiencing Trauma Institute - Somatic Experiencing Terapia Traumy (II etap szkolenia);
jest trenerem i asystentem szkoleń w zakresie INPP.

Od 2006r. współpracuje z Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych dr n. med. M. Kleckiej, w ramach której
wspólnie propagują wiedzę na temat FASD oraz możliwości diagnostycznych i terapeutycznych osób z FASD.

Prowadzi badania naukowe nad metodami diagnozy rozwoju psychoruchowego dzieci z FASD. Zainteresowania zawodowe 
skupiają się wokół szeroko rozumianej neuropsychologii rozwojowej.

 Prywatnie: żona i matka 2 nastoletnich dzieci, wg przyjaciół potrafi zarażać innych energią i pogodnym zdecydowaniem.

FUNDACJA FASTRYGA - kontynuuje działania w obszarze FAS zainicjowane pod koniec lat 90. przez Stowarzyszenie 
Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Śląski w Lędzinach. Wspiera osoby – dorosłych i dzieci – z wrodzonymi zaburzeniami 
rozwojowymi spowodowanymi alkoholem i innymi substancjami toksycznymi. Zajmuje się profilaktyką FAS, diagnostyką i terapią 
dzieci z FASD (Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych). Fundacja uczestniczy w badaniach naukowych 
nad FAS oraz buduje system wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci z FAS. Jest pierwszą w Polsce fundacją zajmującą się 
problematyką FAS i inicjującą szereg działań edukacyjnych i  terapeutycznych w tym obszarze. Wraz z Pracownią Diagnostyki 
i Terapii Zaburzeń Rozwojowych w Lędzinach tworzy Ośrodek FASTRYGA zajmujący się działalnością diagnostyczną, 
terapeutyczną i szkoleniową skierowaną do osób po traumie, odrzuceniu, dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz rodzin 
zastępczych, adopcyjnych i biologicznych w potrzebie wsparcia. Więcej informacji na www.fas.org.pl

PRACOWNIA DIAGNOSTYKI I TERAPII ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH dr n. med. Małgorzaty Kleckiej specjalizuje 
się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży, diagnostyce zaburzeń ze spektrum FASD, zaburzeń przywiązania 
oraz traumy. Inicjuje i prowadzi badania naukowe w obszarze FASD. Prowadzi Ośrodek FASTRYGA w Lędzinach. 

CENTRUM STYMULACJI ROZWOJU DZIECKA „Uczenie przez zmysły" w Poznaniu to prywatny ośrodek diagnostyczno-
terapeutyczny założony w 2006r. przez Iwonę Palicką. Skupia specjalistów zajmujących się diagnozą i terapią dzieci
z zaburzeniami rozwojowymi. W ramach Centrum funkcjonuje także Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Przedszkole 
Terapeutyczne Terapik", a także Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna;
więcej informacji na www.centrumdziecka.republika.pl

Więź – rozwojowe poszukiwanie bliskości.

Polskie Towarzystwo Integracji Sensorycznej zapraszana szkolenie:
Więź-  rozwojowe poszukiwanie bliskości

17362912 1477007425645870 2357154082180604928 n

 

Termin: 28-29.10.2017 r.
Miejsce: 
Warszawa ul.Schroegera 82 sala S4

Prowadząca:  dr n. med. Małgorzata Klecka
Szczegóły: http://www.integracjasensoryczna.org.pl/pl/Szkolenia

Program szkolenia:

• Wiedza na temat procesu kształtowania się więzi.

• Style przywiązania a zaburzenia przywiązania.

• Rola więzi w rozwoju emocjonalnym i funkcjonowaniu społecznym człowieka
  Najważniejsze teorie dotyczące więzi: Johna Bowlby\'ego, Mary Ainsworth,
  model DMM Patricii Crittenden.

• Biologiczne podstawy przywiązania

• Rola przywiązania w rozwoju empatii i kontroli agresji

• Podstawy diagnostyki zaburzeń więzi, praca terapeutyczna z dzieckiem

 

KONFERENCJA "FAS I PRZYWIĄZANIE"

SERDECZNIE ZAPRASZAMY:  11.09.2017 R. GODZ. 9.00  URZĄD MIASTA LĘDZINY 
 
Okres ciąży i pierwsze dwa lata życia są szczególnie ważną fazą w rozwoju człowieka. W tym czasie wyjątkowe znaczenie ma relacja z wrażliwym i reagującym na potrzeby dziecka opiekunem. Ryzyko wystąpienia zaburzeń przywiązania u dzieci, które rodzą się z FASD jest skrajnie prawdopodobne. Dzieje się tak z powodu dysfunkcji tych systemów neurologicznych, których prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne do wytworzenia relacji przywiązania.
Zrozumienie tej tematyki może być nieocenione dla osób zajmujących się zawodowo pomaganiem dzieciom, młodzieży i dorosłym, którzy na skutek prenatalnych ekspozycji doświadczają rozregulowania układów fizjologicznych, co wpływa na rozwój i funkcjonowanie systemu przywiązania.
Osoby biorące udział w konferencji uzyskają:
¥ nową perspektywę w rozumieniu zaburzeń przywiązania u dzieci z FAS/FASD,
¥ wiedzę na temat najnowszych badań związanych z funkcjonowaniem systemu przywiązania i roli regulacji emocjonalnej i wpływu różnych czynników na tworzenie więzi,
¥ wiedzę na temat narzędzi przydatnych w pracy z dziećmi z FASD i zaburzeniami przywiązania oraz ich rodzinami wspierających rozwój w obszarze zaufania, bezpieczeństwa, regulacji emocjonalnej, autonomii.
Celem konferencji jest ciągłe pogłębianie wiedzy w zakresie diagnostyki i terapii FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorder – poalkoholowe spektrum zaburzeń rozwojowych) oraz budowanie systemu terapii i wsparcia.
Zaproszenie kierujemy do przedstawicieli świata nauki, praktyków, lekarzy, pielęgniarek, położnych, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, asystentów rodzin, kuratorów, pracowników żłobków, przedszkoli, szkół, placówek wsparcia dziennego, placówek opiekuńczo – wychowawczych a także do rodziców biologicznych, zastępczych i adopcyjnych,
w których wychowują się dzieci z FASD.
Będzie nam bardzo miło gościć Państwa podczas ogólnopolskiej konferencji naukowej. Wasza obecność będzie niezwykle pomocna w procesie profilaktyki i usuwania skutków FASD, a wiedza wyniesiona z Konferencji umożliwi rozszerzenie działań nakierowanych na pomoc dotkniętym powyższym syndromem.
 
 
PROGRAM KONFERENCJI:
8.00 – 9.00 – rejestracja uczestników
9.09 – 9.30 – rozpoczęcie konferencji, wystąpienia oficjalnych gości
9.30 – 11.25 – wystąpienia – blok I
➢prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik (specjalista psychiatrii dziecięcej, Kierownik Katedry
i Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach) – „Zaburzenie przywiązania, klasyfikacja, diagnostyka i różnicowanie”
➢ dr Monika Kornaszewska-Polak (psycholog) – „Style przywiązania i ich wpływ na jakość relacji w dorosłym życiu”
➢ dr Anna Romaniuk (mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk) – „Psychodietetyka i przywiązanie. Wpływ odżywiania na emocjonalność"
11.25 – 11.45 – przerwa na kawę
11.45 – 13.40 – wystąpienia – blok II
➢ dr Małgorzata Wójtowicz-Szefler (psycholog, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Katedra Psychologii Rozwoju Człowieka) – „Rozwój przywiązania od poczęcia do 3 roku życia”
➢ mgr Iwona Palicka (neuropsycholog, terapeuta integracji sensorycznej i neurorozwoju, dyrektor Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka w Poznaniu) – „Neurobiologiczne wyposażenie do tworzenia więzi”
➢ dr n. hum. Anna Piekacz (adiunkt Zakładu Psychologii Klinicznej i Sądowej, Uniwersytet Śląski, psycholog w Placówce Opiekuńczo – Wychowawczej „Szansa dla Dziecka”, psycholog Ośrodka
Adopcyjnego i Pieczy Zastępczej „Szansa”, dyrektor i psycholog Centrum Diagnozy i Terapii VENTURA) – „Trauma rozwojowa i relacyjna u osób z FAS/FASD”
13.40 – 14-20 – poczęstunek
14.20 – 15.45 – wystąpienia – blok III
➢ dr n. med. Małgorzata Klecka (psychoterapeuta, specjalista neurorozwoju, Prezes Fundacji Fastryga): – „Regulacja emocjonalna i uważność somatyczna opiekunów – jej znaczenie w budowaniu więzi.Terapia dzieci metodą Doświadczenia Somatycznego (Somatic Experiencing – SE)”
➢ mgr Łukasz Maj (fizjoterapeuta, osteopata) – „Wpływ terapii czaszkowo – krzyżowej na regulację emocjonalną”
15.45 – 16.00 – pytania, dyskusja, zakończenie konferencji
 
 
 

FAS jako wrodzony Zespół Posttraumatyczny

 

 

 

Zapraszamy na szkolenie:

„FAS  jako wrodzony Zespół Posttraumatyczny”

            Traumatyczne urazy związane z przemocą zaburzają codzienne funkcjonowanie i ograniczają zdolność przeżywania zadowolenia z życia. Trauma nieustannie wdziera się w życie osób z PTSD, nawet wówczas, gdy mają oni przerażające doświadczenia przemocy już za sobą i próbują ułożyć sobie życie na nowo. Realność przeszłych doświadczeń – obrazy, dźwięki, fizyczne odczucia w umyśle i ciele są tak żywe, jakby istniały w rzeczywistości. Istnieją jednak takie czynniki traumatyzujące, których wpływ bagatelizujemy.  Na przykład alkohol wypijany w czasie ciąży i jego niszczący wpływ na rozwijające się życie.  

Podczas szkolenia omówione zostaną:

  • mechanizmy związane z bardzo wczesnymi traumami;
  • ich wpływ na nadmierne pobudzenie  Autonomicznego Układu Nerwowego (AUN), które  odpowiada za  wiele niezrozumianych przez otoczenie zachowań typowych dla osób po doświadczeniu traum;
  • zaburzenia neurocepcji (wrodzonego mechanizmu oceniającego, czy otoczenie jest bezpieczne, czy nie);
  • reakcje dysocjacji, zamarcia, gwałtowne reakcje walki i ucieczki;
  • możliwości pomocy terapeutycznej dzieciom z FAS z wykorzystaniem technik SE (Somatic Experiencing) – skutecznej metody pracy z ciałem przywracającej wewnętrzną równowagę, pozwalającej na dokończenie przez układ nerwowy uporczywych reakcji motorycznych i emocjonalnych.

Prowadzący:

Dr n. med. Małgorzata Klecka – doktor nauk medycznych, absolwentka studiów doktoranckich (Wydział Lekarski Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, specjalność psychiatria dziecięca). Jest trenerem, terapeutą (podejście zintegrowane: psychodynamiczne, neurorozwoju i terapii traumy metodą Somatic Experiencing).

Kieruje Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych oraz Ośrodkiem Fastryga w Lędzinach, który specjalizuje się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci i młodzieży po doświadczeniu odrzucenia i traumy.

Pracuje z rodzinami zastępczymi i adopcyjnymi przeżywającymi trudności w opiece nad problemowymi dziećmi. Autorka programów edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców i dzieci (w tym programu „Fastryga" - specyficznego systemu pomocy dla osób z FAS (zespół zaburzeń występujących u dzieci, które zetknęły się z alkoholem w życiu płodowym).

Za swoją działalność została uhonorowana licznymi nagrodami m in. medalem "Za zasługi w ochronie zdrowia" (Medal Ministra Zdrowia), Społecznym Noblem Fundacji ASHOKA, Medalem Polsko-Szwajcarskiego Programu "Matka i Dziecko", nagrodą Rzecznika Praw Dziecka.

Miejsce spotkania: Ośrodek Fastryga, ul. Hołdunowska 70, 43-143 Lędziny

Termin: 24 maja 2017 r. w godzinach 16.00- 19.00

Koszt udziału w spotkaniu: 120zł/ os

Zgłoszeń prosimy dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: https://goo.gl/forms/JImz8UFXq5R3MbDq2

Istnieje możliwość konsultacji diagnostycznych przed lub po szkoleniu (prosimy o mailowe lub telefoniczne poinformowanie o ewentualnej chęci konsultacji mail: osrodek.fastryga@gmail.com, tel: 32 216 79 17 lub 508 552 211).

Poraj w Smardzewicach

 LETNIE WARSZTATY TERAPEUTYCZNE

Letnie warsztaty terapeutyczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży  z zaburzeniami rozwojowymi (w tym: FASD, autyzm, zaburzenia więzi, traumy relacyjne) oraz ich opiekunów - rodziców biologicznych, adopcyjnych i zastępczych.

Warsztaty tego typu prowadzimy od 2001 roku. Początkowo nasz zespół prowadził je w Ośrodku "Sierczynek" w. woj lubuskim w ramach działań Stowarzyszenia Zastępczego Rodzicielstwa. Z roku na rok przybywało chętnych, którym nie byliśmy w stanie pomóc, gdyż baza lokalowa Ośrodka "Sierczynek" stała się zbyt mała w stosunku do potrzeb naszych rodzin i dzieci.

W 2010 na bazie programu FAStryga powstała Fundacja; wtedy też podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu oferty dla rodziców oraz zmianie miejsca warsztatów- ośrodek w Poraju. W tym roku ponownie zmieniliśmy miejsce warsztatów na bardziej przyjazne- Ośrodek Inwest w Smardzewicach- www.inwest-smardzewice.pl

W tym roku planujemy przeprowadzić 3 turnusy w następujących terminach:

I turnus: 13-16 lipca 2017 r.

II turnus: 27-30 lipca 2017 r.

III turnus: 10-13 sierpnia 2017 r.

W ramach warsztatów oferujemy:

1. Zajęcia psychoedukacyjne z elementami terapii zorganizowane dla rodziców (warsztaty tematyczne oraz zajęcia grupowe).

Zajęcia grupowe prowadzone są w paradygmacie psychodynamicznym z elementami analizy procesu grupowego oraz pracy z ciałem wg Peter Levine’a (Somatic Experiencing).

Zajęcia warsztatowe prowadzone metodami interaktywnymi skupiać się będą na tematyce dotyczącej zaburzeń występujących u dzieci po przeżyciu porzucenia i po prenatalnej ekspozycji na alkohol oraz innych środków psychoaktywnych.

2. Zajęcia terapeutyczne dla dzieci (rehabilitacyjne oraz socjoterapeutyczne)

  • Grupowe zajęcia z elementami socjoterapii, muzykoterapii, ergoterapii, psychodramy, polisensorycznej neurostymulacji, integracji sensomotorycznej, treningu Weroniki Sherborne;
  • Elementy pracy z patologiczną odruchowością (metoda Sally Goddard-Blythe);
  • Terapia taktylna;
  • Elementy metody (VIT) Video Interaction Training;
  • Elementy pracy z ciałem metodą Doświadczenia Somatycznego  (Somatic Experiencing - SE).

3. Konsultacje doświadczonych specjalistów, pomoc w zrozumieniu trudnych zachowań dzieci i wspólne poszukiwanie możliwości rozwoju.

4. Diagnostyka dzieci pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum FASD (Spektrum Poalkoholowych Zaburzeń Rozwojowych) oraz wstępna diagnoza innych zaburzeń rozwojowych (zespół hiperkinetyczny, zaburzenia autystyczne, zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego).

5. Wypoczynek w miejscu pełnym atrakcji turystycznych.

Całkowity koszt pobytu:

  • osoba dorosła- 800zł
  • dziecko- 800 zł

Na koszt pobytu składa się koszt zakwaterowania z wyżywieniem oraz udziału w warsztatach. 

Koszt zakwaterowania zawiera:

  • pokoje z łazienkami, wyposażone w TV, obiekt wyposażony w windę, dostęp do Wi Fi;
  • 3 posiłki dziennie (z uwzględnieniem potrzeb dietetycznych dzieci o szczególnych potrzebach rozwojowych);
  • korzystanie z boisk sportowych ośrodka;
  • korzystanie sali szkoleniowej wyposażonej w sprzęt audiowizualny (ekran, rzutnik multimedialny, flip- chart);
  • ognisko z pieczeniem kiełbasek;
  • ubezpieczenie.

Miejsce:
Inwest Smardzewice Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy, 97-213 Smardzewice, ul. Klonowa 14
tel./fax +48 44 710 86 81
Cena:
800zł/dorosły, 800zł/dziecko

Kontakt: Dorota Malinowska 502 518 836 szkolenia.fastryga@gmail.com

Formularz zgłoszeniowy: https://goo.gl/forms/vB2OGtmckKcSHky02

   



   

Szkolenie: Wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi problemami w nauce wg programu integracji odruchów Sally Goddard-Blythe INPP-Chester:

 

 

kid-1241817_1920.jpg

W dniach 8-9 kwietnia 2017r.zapraszamy na szkolenie:

Wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi problemami w nauce
wg programu integracji odruchów Sally Goddard-Blythe INPP-Chester

Program szkolenia:

Dzień I. (sobota) godz. 10.00-18.00:

  1. Objawy i symptomy odruchów pierwotnych
  2. Kryteria diagnostyczne
  3. Przegląd badań nad wpływem nieprawidłowych odruchów pierwotnych i posturalnych na trudności szkolne
  4. Wpływ programu stymulacji oraz wygaszania odruchów na wyniki szkolne
  5. Funkcjonowanie układu przedsionkowego
  6. Omówienie problemów związanych z percepcją słuchową
  7. Testy na równowagę i koordynację

 Dzień II. (niedziela) godz. 9.00-15.00:

  1. Testy odruchów: TOB, ATOS, STOS, testy na wodzenie wzrokiem oraz percepcję wzrokową
  2. Praktyczne warsztaty z wykorzystaniem Programu Ćwiczeń Integrujących dla Szkół

Po odbytym szkoleniu uczestnik otrzymuje zaświadczenie o udziale w  szkoleniu sygnowane przez INPP-Polska, uprawniające do prowadzenia zajęć grupowych wg metody INPP

Odbiorcy:  nauczyciele, pedagodzy, opiekunowie grup dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym  

Prowadząca: mgr Iwona Palicka – Specjalista Psychologii Klinicznej - Neuropsycholog, terapeuta SI, BI,  Neurorozwoju INPP i treningu słuchowego Johansen IAS, Trener INPP,  www.centrumdziecka.republika.pl

Data: 8-9 kwietnia 2017r. (8 kwietnia- 10.00-18.00, 9 kwietnia- 9.00-15.00)

Miejsce: Ośrodek Fastryga, ul. Lędzińska 70A, 43-143 Lędziny

Formularz zgłoszeniowy: https://goo.gl/forms/5BQ9XXjpRLB4g5ke2

Cena: 490 zł/os (cena nie obejmuje noclegów i kosztów dojazdu)

Kontakt: Dorota Malinowska, 502 518 836, szkolenia.fastryga@gmail.com 

Uwagi: od 2015r. rekomendowanym podręcznikiem do szkolenia jest publikacja dr Sally Goddard-Blythe wydana przez PWN „Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki? (wydanie II) nowe wydanie 2015r.” Możliwość zakupu u trenera prowadzącego szkolenie w cenie 30zł.

Warsztaty

Zapraszamy na warsztaty szkoleniowe:

Uzależnienia behawioralne wśród młodzieży.

Praca z osobami uzależnionymi

od korzystania z komputera, Internetu i gier.

Szkolenie jest realizowane w formie warsztatu.

Główne wątki tematyczne:

  1. Potrzeby rozwojowe dziecka - kontekst rodzinny i środowiskowy
  2. Komputer i internet jako zjawiska o potencjale uzależniającym
  3. Uzależnienia behawioralne (czynnościowe) - mechanizm szybkiej nagrody
  4. Kiedy pojawia się uzależnienie - rozwój emocjonalny dziecka a kontakt z internetem i komputerem
  5. Komputer, internet, gry a wychowanie - postawy rodzicielskie jako czynnik profilaktyczny i terapeutyczny.

Metody i techniki pracy:

Wykład interaktywny, praca w małych grupach, dyskusja w grupie

Odbiorcy: rodzice, pracownicy socjalni, wychowawcy świetlic socjoterapeutycznych, nauczyciele, pedagodzy, pracownicy placówek opiekuńczo – wychowawczych
Prowadzący: Marcin Ziemniewicz, psycholog, specjalista psychoterapii uzależnień PARPA.
Termin: 24 lutego 2017 r. w godz. 9.00-12.00
Miejsce: Ośrodek Fastryga, ul. Hołdunowska 70A, 43-143 Lędziny
Koszt: 100zł
Formularz zgłoszeniowy:
https://goo.gl/forms/NpMWoHfSdpre0Osh1

Fastryga 2017

 

Oferta skierowana jest do osób z wyższym wykształceniem: medycznym lub humanistycznym (psychologicznym,
pedagogicznym, socjologicznym). Istnieje możliwość uczestniczenia w kursie osób z innym wykształceniem oraz
doświadczeniem w pracy z dziećmi- mogą one otrzymać rekomendację do pracy edukatora.

Wymogi:

  • kreatywność
  • gotowość do pracy nad sobą i współpracy w zespole
  • wypełnienie ankiety zgłoszeniowej(dostępna pod adresem:formularz)

Absolwent kursu zdobędzie:

  • aktualną wiedzę o FASD (Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych), diagnostyki 
    Kwestionariuszem Waszyngtońskim i innych zaburzeniach rozwojowych, skutkach odrzucenia i zaburzeniach przywiązania;
  • wiedzę na temat rozwoju wg koncepcji Erika H. Ericksona; podstawy wiedzy o zaburzeniach psychicznych dzieci i młodzieży;
  • podstawy neurofizjologii;
  • podstawy wiedzy o integracji sensorycznej w oparciu o teorię A. Jean Ayers;
  • podstawy wiedzy o odruchach w oparciu o koncepcję Sally Goddard-Blythe
  • podstawy rozwoju emocjonalnego w ujęciu psychoneurobiologicznym i oraz psychodynamicznym;
  • wiedzę na temat skutków traumy i metod terapii traumy w oparciu o pracę z ciałem
    (metoda Somatic Experiencing – Doświadczenie Somatyczne);
  • podstawy wiedzy na temat mechanizmów i typów (zachowań sprawców) przemocy emocjonalnej, fizycznej i seksualnej
    w rodzinie;
  • podstawy grupowej pomocy psychologicznej;
  • umiejętność przeprowadzenia wstępnej diagnozy zaburzeń rozwojowych wywołanych alkoholem
    (Fetal Alcohol Spectrum Disorder – FASD) oraz różnicowania w kontekście specyfiki rodzin zastępczych, adopcyjnych,
    rodzinnych domów dziecka;
  • ocena rozwoju zaburzeń rozwojowych o mieszanej etiologii wg profilu neurorozwojowego;
  • umiejętność rozpoznawania potrzeb terapeutycznych rodziny i dziecka;
  • samodzielność w prowadzeniu warsztatów;
  • wskazanie skutecznej metody i kierunku pracy/pomocy;
  • rozpoznawanie etapów procesów grupowych;
  • rozpoznawanie własnych zasobów, umiejętności pracy z drugim człowiekiem;
  • możliwość rozwoju osobistego w czasie trwania kursu;
  • rozpoznawanie symptomów odrzucenia w różnych formach odrzucenia i jego konsekwencji dla rozwoju;
    skutkach odrzucenia i zaburzeniach przywiązania, międzypokoleniowej transmisji przywiązania
  • umiejętność planowania wraz z rodzicem bezpiecznego domu, z uwzględnieniem specyfiki rodzin adopcyjnych i zastępczych.

Informacje ogólne:

Koszty:

  • całkowity koszt: 4 320 zł 
  • 8 zjazdów ― 3120 zł
  • 1 zjazd 16 godz.dyd. - 390 zł (płatne na 7 dni przed każdym zjazdem lub według indywidualnych ustaleń z kierownikiem kursu)

Praktyki letnie:

  • Koszt 1200 zł (praktyki są obowiązkowe, wyjazd 4 dniowy w lipcu 2017r. w ośrodku Inwest Smardzewice
  • Koszt ten nie obejmuje opłaty za pobyt w ośrodku, która wynosi ok. 400 zł).

Zjazdy:

  • Dwudniowe, nie zapewniamy noclegu i wyżywienia;
  • Istnieje możliwość noclegu w Ośrodku Fastryga w Lędzinach lub siedzibie Fundacji za dodatkową opłatą (30 zł);
  • W trakcie szkolenia dostępne będą napoje i przekąski;
  • Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe;
  • Kurs rozpoczyna się treningiem interpersonalnym;
  • Po ukończeniu 1 roku istnieje możliwość kontynuowania kursu w grupie superwizyjnej;
  • Do ukończenia kursu konieczne jest zaliczenie w formie pisemnej: projektu warsztatu edukacyjnego oraz opisu przypadku
    i zaliczenie w formie ustnej;
  • Absolwenci, w zależności od poziomu ukończenia kursu (edukator, instruktor, terapeuta programu) otrzymują stosowne
    zaświadczenia.

Terminy i adresy:

  • Terminy zjazdów: 

    1. 7-8 kwietnia- Lędziny (7.04- 9.00-17.00, 8.04- 9.00-14.00)

    2. 29-30 kwietnia- Poznań

    3. 18-19 maja- Lędziny

    4. 10-11 czerwca- Poznań

    5. 28-29 czerwca-Lędziny

    6. 21-22 września- Lędziny

    7. 4-5 października- Lędziny

    8. 2-3 listopada- Lędziny

  • terminy turnusów:

     13-16 lipca,  27-30 lipca i 10-13 sierpnia

  • Kurs w roku 2017 r. będzie prowadzony w Lędzinach w Ośrodku FASTRYGA, ul. Hołdunowska 70 oraz 
    w Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka w Poznaniu.

Organizatorzy i współpracownicy:

  • Pracownia Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych dr n. med. M. Klecka
  • Fundacja FASTRYGA
  • Stowarzyszenie Zastępczego Rodzicielstwa O/Śląski, Lędziny
  • Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka, Poznań

 

Prowadzący:

dr n. med. Małgorzata Klecka - doktor nauk medycznych, absolwentka studiów doktoranckich (Wydział Lekarski Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, specjalność psychiatria dziecięca, wcześniej Akademii Medycznej w Katowicach Wydz. Pielęgniarstwa). Jest trenerem, terapeutą (podejście zintegrowane: psychodynamiczne, neurorozwoju i terapii traumy metodą Somatic Experiencing – na II etapie szkolenia). Kieruje Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych oraz Ośrodkiem Fastryga w Lędzinach, który specjalizuje się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci i młodzieży po doświadczeniu odrzucenia i traumy. Pracuje z rodzinami zastępczymi i adopcyjnymi przeżywającymi trudności w opiece nad problemowymi dziećmi. Autorka programów edukacyjno-terapeutycznych dla rodziców i dzieci (w tym programu „Fastryga" - specyficznego systemu pomocy dla osób z FAS (zespół zaburzeń występujących u dzieci, które zetknęły się z alkoholem w życiu płodowym). Wraz z mężem powołała do życia współkieruje dwiema organizacjami pozarządowymi: Stowarzyszeniem Zastępczego  Rodzicielstwa Oddział Śląski oraz Fundacją Fastryga, której celem jest pomoc osobom cierpiącym na FAS, 

a także działalność naukowa, profilaktyczna i edukacyjna. Prowadzi działalność naukowo-badawczą, jest autorką licznych publikacji, z których ważniejsze to książki "Fascynujące dzieci" oraz "Dziecko z FASD. Różnicowania i podstawy terapii". Obie pozycje zostały przetłumaczone na język słowacki.

 
Prywatnie – szczęśliwa żona i mama 3 dzieci biologicznych i 3 przyjętych (już dorosłych). Wytrwale wierzy, że wszystko, co się
dzieje w życiu, ma sens. 
Za swoją działalność została uhonorowana licznymi nagrodami m in. medalem "Za zasługi w ochronie zdrowia" (Medal Ministra Zdrowia), Społecznym Noblem Fundacji ASHOKA, Medalem Polsko-Szwajcarskiego Programu "Matka i Dziecko", nagrodą Rzecznika Praw Dziecka.

 

mgr Iwona Palicka - Specjalista Psychologii Klinicznej w zakresie Neuropsychologii, terapeuta metod neurorozwojowych,
specjalista diagnostyki zaburzeń rozwojowych typu FASD (ukończony kurs pod kierownictwem prof. Susan Astley,
FAS DPN University of Washington). Członek Rady Fundacji „Fastryga"; kieruje Filią Fundacji w Poznaniu. 
Prowadzi specjalistyczną poradnię dla dzieci i młodzieży oraz przedszkole terapeutyczne pod szyldem Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka;  kieruje interdyscyplinarnym zespołem diagnostyczno-terapeutycznym.

Posiada certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, Terapeuty Neurorozwoju w zakresie teorii, diagnostyki i leczenia opóźnienia
neurorozwojowego metodami INPP, certyfikat providera Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen IAS, licencję terapeuty
Bilateralnej Integracji; ukończyła liczne szkolenia dotyczące diagnozy i terapii dzieci; w trakcie 3-letniego szkolenia
afiliowanego przy Somatic Experiencing Trauma Institute - Somatic Experiencing Terapia Traumy (II etap szkolenia);
jest trenerem i asystentem szkoleń w zakresie INPP.

Od 2006r. współpracuje z Pracownią Diagnostyki i Terapii Zaburzeń Rozwojowych dr n. med. M. Kleckiej, w ramach której
wspólnie propagują wiedzę na temat FASD oraz możliwości diagnostycznych i terapeutycznych osób z FASD.

Prowadzi badania naukowe nad metodami diagnozy rozwoju psychoruchowego dzieci z FASD. Zainteresowania zawodowe
skupiają się wokół szeroko rozumianej neuropsychologii rozwojowej.

 Prywatnie: żona i matka 2 nastoletnich dzieci, wg przyjaciół potrafi zarażać innych energią i pogodnym zdecydowaniem.

FUNDACJA FASTRYGA - kontynuuje działania w obszarze FAS zainicjowane pod koniec lat 90. przez Stowarzyszenie
Zastępczego Rodzicielstwa Oddział Śląski w Lędzinach. Wspiera osoby – dorosłych i dzieci – z wrodzonymi zaburzeniami
rozwojowymi spowodowanymi alkoholem i innymi substancjami toksycznymi. Zajmuje się profilaktyką FAS, diagnostyką i terapią
dzieci z FASD (Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych). Fundacja uczestniczy w badaniach naukowych
nad FAS oraz buduje system wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci z FAS. Jest pierwszą w Polsce fundacją zajmującą się 
problematyką FAS i inicjującą szereg działań edukacyjnych i  terapeutycznych w tym obszarze. Wraz z Pracownią Diagnostyki
i Terapii Zaburzeń Rozwojowych w Lędzinach tworzy Ośrodek FASTRYGA zajmujący się działalnością diagnostyczną,
terapeutyczną i szkoleniową skierowaną do osób po traumie, odrzuceniu, dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz rodzin 
zastępczych, adopcyjnych i biologicznych w potrzebie wsparcia. Więcej informacji na www.fas.org.pl

 

PRACOWNIA DIAGNOSTYKI I TERAPII ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH dr n. med. Małgorzaty Kleckiej specjalizuje
się w diagnostyce zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży, diagnostyce zaburzeń ze spektrum FASD, zaburzeń przywiązania
oraz traumy. Inicjuje i prowadzi badania naukowe w obszarze FASD. Prowadzi Ośrodek FASTRYGA w Lędzinach. 

 

CENTRUM STYMULACJI ROZWOJU DZIECKA „Uczenie przez zmysły" w Poznaniu to prywatny ośrodek diagnostyczno-
terapeutyczny założony w 2006r. przez Iwonę Palicką. Skupia specjalistów zajmujących się diagnozą i terapią dzieci
z zaburzeniami rozwojowymi. W ramach Centrum funkcjonuje także Niepubliczny Punkt Przedszkolny „Przedszkole 
Terapeutyczne Terapik", a także Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna;
więcej informacji na www.centrumdziecka.republika.pl

 

Akcja twardyzawodnik.pl

Logo twardyzawodnik.pl

 



Miło jest wiedzieć, ze nie jest się osamotnionym w swoich wysiłkach, i że są inni ludzie którym również leży na sercu kwestia, która jest dla nas ważna. W przypadku Fundacji Fastryga taką kwestią jest niesienie pomocy osobom chorym na FAS na wszelkie możliwe sposoby. Dowiedzieliśmy się ostatnio o pewnej pięknej akcji, której inicjatorem jest Wojtek. Przygotowuje się on do startu w ekstremalnym triatlonie górskim TATRAMAN 2016, a przy okazji zbiera pieniądze na rehabilitację bohatera całej akcji - Radka. Radek na co dzień zmaga się z licznymi problemami: zespół FAS, kyfoskoliozę kręgosłupa i niedowład wiotki kończyn dolnych, pęcherz neurogenny, problemy z nerkami, wadę wzroku, oraz nasilające się problemy z oddychaniem związane z budową ciała. Dzielnie jednak stawia im czoła i każdego dnia walczy o poprawę swojego stanu. Poprzez start w zawodach Twardy Zawodnik usiłuje pomóc Radkowi zbudować dla niego lepszą przyszłość.


Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony twardyzawodnik.pl oraz do polubienia fanpage projektu na Facebooku!



 



Konsultacje diagnostyczne w Zielonej Górze

8 kwietnia 2016 roku dr Małgorzata Klecka gościć będzie na III konferencji "Wielowymiarowy obraz adopcji w drodze do rodzicielstwa" organizowanej przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Zielonej Górze, gdzie wygłosi wykład pt. „Wpływ alkoholu na płód dziecka - zaburzenia rozwojowe dziecka  z FAS w perspektywie problemów zdrowotnych, edukacyjnych, wychowawczych i społecznych”.

 

Dzień wcześniej, czyli 7 kwietnia, będzie możliwość zapisania się na indywidualne konsultacje diagnostyczne oraz spotkanie psychoedukacyjne dla rodziców zastępczych i adopcyjnych, które odbędą się w ROPS w Zielonej Górze przy al. Niepodległości 36. Szczegółowe informacje można znaleźć w załącznikach poniżej.

 

Konsultacje diagnostyczne

 

Spotkanie psychoedukacyjne

 

Serdecznie zapraszamy!

Wydarzenia, wydarzenia!

Ubiegły tydzień był dla Fundacji niezwykle intensywny. W ciągu zaledwie dwóch dni odbyły się bowiem dwa ważne wydarzenia, których byliśmy współorganizatorem. Pierwsze z nich odbyło się w Lędzinach, gdzie nasza organizacja ma swoją siedzibę. Dzięki wsparciu Urzędu Miasta Lędziny oraz lędzińskiego MOPS-u 16 marca 2016 roku zorganizowane zostało seminarium pt. Budowanie systemu pomocy, wsparcia, terapii dla osób i rodzin uwikłanych problemem alkoholowym oraz przemocy w rodzinie”. Jako przedstawiciele organizacji pozarządowej z terenu Lędzin bierzemy udział w pracach Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i swoją wiedzą oraz doświadczaniem wspieramy profesjonalizację działań pomocowych i budowanie interdyscyplinarnych zespołów rozwiązujących problemy osób i rodzin uwikłanych w problem alkoholowy. Seminarium odbyło się pod honorowym patronatem Burmistrza Miasta Lędziny, pani Krystyny Wróbel, która uroczyście rozpoczęła wydarzenie.

Czytaj więcej...

Udostępnij

Znajdź nas na...

Ostatnio na stronie...

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej o ciasteczkach